Jak współczesny świat zmienia uczniów i nauczycieli?

mgr Jarosław Bałaban i mgr Anna Galewska, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej

balaban_galeska256x.jpg

Lekcje języka polskiego stanowią miejsce spotkania ucznia z kulturą i sztuką, w tym przede wszystkim z tekstem literackim, publicystycznym czy naukowym. Zgodnie z wymaganiami zawartymi w "Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej" uczeń powinien opanować umiejętność nie tylko czytania ze zrozumieniem wskazanego tekstu, ale jako odbiorca musi on odszyfrować zawarte w nim informacje.

Z doświadczenia wiemy, że najtrudniejsze zadanie stojące przed nauczycielem to zmotywowanie młodzieży do czytania lektur. Warto wówczas postawić na wdrażanie uczniów do pełnej analizy i interpretacji tekstu z wykorzystaniem ich kreatywności, współpracy w grupie oraz umiejętności korzystania z zasobów internetu. Chcemy przecież nie tylko rzetelnie przygotować ucznia do egzaminu, ale również zaszczepić potrzebę uczestniczenia w kulturze. Ponieważ współcześni neurodydaktycy twierdzą, że mózg najlepiej uczy się poprzez działanie, dlatego też podczas lekcji mądrze jest wykorzystywać do pracy z tekstem źródłowym metody i techniki aktywizujące, łączące naukę z zabawą, tekst z elementami wizualnymi.

Podczas warsztatów podzielimy się z Państwem przykładami dobrych praktyk, które ułatwiają uczniom zrozumienie treści i problematyki lektur, a także wyzwalają w nich kreatywność oraz zachęcają do samodzielnego i krytycznego odbioru utworów literackich. Wszak świadome uczestnictwo w kulturze wzbogaca życie każdego z nas.

dr Katarzyna Król, Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu

katarzyna_krol256.jpg

Celem warsztatów jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania lalek w pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Metoda pracy wykorzystywana przez nauczycieli i terapeutów, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Słowenii, mająca potwierdzone badaniami efekty przejawiające się w niwelowaniu lęków i trudności u dzieci. Zaobserwowano przy zastosowaniu lalek, że dzieci mające problemy z komunikacją dużo szybciej zaczęły się porozumiewać, miały większą motywację i łatwiej osiągały cele dydaktyczne i wychowawcze. Podczas warsztatów uczestniczy nauczą się pracować na lalkach typu muppet, poznają ciekawe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lalek, które można zastosować w każdej grupie dzieci, również wśród dzieci z dysfunkcjami (np. ze spektrum autyzmu).

dr Małgorzata Murat, Katedra Matematyki, Wydział Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej

murat256-1.jpg

W procesie uczenia się niezwykle ważną i użyteczną umiejętnością jest sporządzanie notatek. Standardowy, linearny system notowania odwołujący się wyłącznie do lewej półkuli mózgu może nie sprostać wyzwaniom współczesnego świata. Alternatywą mogą być mapy myśli pobudzające obie półkule mózgu.


Celem warsztatów jest przedstawienie pojęcia map myśli i podstawowych zasad ich sporządzania, a przede wszystkim wskazanie praktycznych możliwości ich wykorzystania w edukacji nauk ścisłych.

dr Agnieszka Kozak-Prus, Katedra Nauczania Matematyki i Informatyki, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS w Lublinie

akozak_prus256.jpg

Warsztaty mają na celu przedstawienie różnych narzędzi wspomagających i uatrakcyjniających nauczanie matematyki.

mgr Joanna Sęk, Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Piaskach

sek256.jpg

Poszukiwanie sposobów zachęcenia uczniów do nauki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, których jest niezliczona ilość. Jak wybrać te właściwe aplikacje oraz programy aby uczeń chciał się uczyć, aby zaciekawić ucznia oraz zachęcić do poszukiwania oraz utrwalania informacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

mgr Agnieszka Pilch, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Świdniku

apilch256.jpg

Celem warsztatów będzie wspólne omówienie warunków, które muszą być spełnione, by edukacja włączająca przyniosła wspólne korzyści wszystkim uczniom. Jak powinno wyglądać przygotowanie do tego procesu środowiska, szkoły, nauczycieli i uczniów.

dr Agnieszka Gandzel, Katedra Metod i Technik Nauczania, Wydział Podstaw Techniki Politechniki Lubelskiej

gandzel256.jpg

Warsztaty skierowane są do nauczycieli zainteresowanych rozwojem muzycznym uczniów, chcących wprowadzać podczas swoich lekcji muzyczne przerywniki. Nauczyciele zapoznają się z autorskimi piosenkami dla dzieci, otrzymają propozycje zabaw muzycznych oraz wykorzystania instrumentów muzycznych w pracy z dziećmi.

fundusze.png

 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17